Da jeg startede firma, kunne jeg godt have brugt at kende til nogle helt grundlæggende begreber. Jeg har husket tilbage, og mindes bl.a. som her beskrevet, selve det helt basale omkring firmaets regnskab, både årsregnskab og de løbende posteringer.
Et regnskab fortæller dig to ting:
Resultat og balance.
Resultatopgørelsen viser alle periodens indtægter, også kaldet omsætning, og alle periodens udgifter. Årsregnskabet indeholder tallene for hele året.
Er summen af indtægter større end summen af udgifter, har firmaet overskud, ellers har firmaet underskud.
Balancen indeholder en status for aktiver og passiver for datoen for afslutningen af regnskabet. I et årsregnskab fra 1.januar til 31.december, vil det således være pr. 31. december.
Aktiver er, hvad firmaet ejer eller har til gode. Det kan være likvider i banken og regninger, som kunder ikke har betalt.
Passiver er firmaets gæld, altså, hvad firmaet skylder. Det kan være billån, firmaets ubetalte regninger og skyldig moms.
Det var det! Men jeg kan nu ikke lade være med at fortælle lidt mere :-):
Avanceret omkring balancesum:
I regnskabet kan det forvirre, at resultatopgørelsens “balancesum”, summen af indtægter og summen af udgifter, tilsyneladende er ens, men det skyldes, at overskud/underskud regnes med som f.eks.
Indtægter: 100.000.
Udgifter: 80.000 + Overskud (eller underskud): 20.000 = 100.000
Som for resultatopgørelsen kan det også forvirre, at balancestatus, summen af aktiver plus summen af passiver, tilsyneladende er ens. Dette skyldes igen, at overskud/underskud regnes med som f.eks.
Aktiver: 200.000
Passiver: Gæld: 180.000 + overskud (eller underskud): 20.000 = 200.000.
God fornøjelse med dit første regnskab!
-Jørgen Kirkegaard
-14/10 2017
Dette indlæg er skrevet i 2017 og senest udgivet på regnskabsguiden.dk 2020.