Dette spørgsmålet dukker tit op blandt unge, håbefulde talenter. Og ældre talenter, der som jeg, endnu ikke har lagt fremtiden bag sig.
Hovedbudskabet er, at du ikke skal være bange for at gå i gang, hvis du har en idé, du brænder for, og som er nogenlunde realistisk. “Papirarbejdet” bør i al fald under ingen omstændigheder holde dig tilbage.
*** Her kommer en opdatering med nye tiltag mv. ***
Jeg skriver dette til dig, som gerne vil være selvstændig. Du ved allerede, at du vil starte. Du har ideen, og måske har du allerede de første kunder! Du vil bare i gang. Måske er du gået i gang? Hov, der var måske liiii noget med at skrive regninger og moms og Skat ”og alt muuuhligt”. Du er måske alene om det hele og synes ikke, at du allerede nu skal hyre revisor og bogholder og advokat ”og alt muuuhligt”. Du vil gerne prøve selv først.
Hvad gør du? Du ringer til mig! Jeg vil så fortælle dig, at så er det heller ikke værre. Se her: https://startvaekst.virk.dk/start/start-en-ny-virksomhed.
De siger: Du kan bare komme ”ud over stepperne .., hvis det kan laves (eller gøres), hvis kan det sælges, og hvis det kan svare sig.”
Meeeeeen, innnnnnnden du trykker på ”GO”, skal du liiiii have et par ord med på vejen. Eller rettere nogle spørgsmål. Det er nemt at gå ud fra: Hvis du svarer klart ”JA”, går du videre til næste spørgsmål, svarer du ”nej” eller ”ved ikke”, skal du læse lidt mere (eller bruge en livline).
Svarer du “JA” til det hele, er det min anbefaling, at du bare går i gang med at registrere dig på siden op over!
1. Er der andre end dig og din mor, der synes, det er en god idé, og at du kan tjene penge nok på det?
2. Skal du i første omgang eje det helt selv?
3. Skal du i første omgang være alene om driften (altså ikke have ansatte)?
4. Har du råd til at starte både hvad angår indkøb, men også hvis du ikke tjener så meget i starten?
5. Har du grundlæggende styr på moms og skat i forhold til at være lønmodtager, herunder at modtage honorarer?
6. Vil du gerne have et moms-nummer, også kaldet CVR-nummer?
7. Vil du selv stå for at skrive dine regninger og holde regnskab?
8. Vil du selv indtaste/overføre momsbeløb (taget direkte fra dit regnskabsprogram) til Skat?
9. Har du råd til at få hjælp fra en revisor til at gennemgå årsregnskabet og lave selvangivelsen?
Der er andre veje til Rom, men ”JA” til disse punkter er efter min mening nok til at starte. God fornøjelse!!
Det stopper så ikke ved et ”Nej” og ”Ved Ikke” her og der. Slet ikke. Men så bliver det måske lidt mere kompliceret. Men også kun “måske”. Jeg tager lige spørgsmålene igen:
1. Er der andre end dig, der synes, det er en god idé, og at du kan tjene penge nok på det?
a. ”Ved ikke”: Jeg synes, du skal spørge nogen. Det behøver ikke nødvendigvis at være fagfolk. Venner og familie kan måske svare på, om de måske ville handle med sådan én som dig.
b. ”Nej”: Fortvivl ikke. Stå fast. Hvis du ikke prøver det af, vil du næsten sikkert fortryde det senere.
2. Skal du i første omgang eje det helt selv?
a. ”Nej” og ”Ved ikke”: Her anbefaler jeg rådgivning, især til aftalerne mellem dig og eventuelle andre ejere – og mulighederne.
3. Skal du i første omgang være alene om driften (altså ikke have ansatte)?
a. ”Ved ikke”: Det er ingen hindring at have ansatte, og du kan ligesom med alt andet betale dig fra at skulle styre det. Så længe du kun har højst et par stykker, er det dog nemt, direkte hos Skat, eller hos andre.
b. ”Nej”: Det er stadig ingen hindring. Arbejdsgiverforeningen, fagforeningen, en jurist eller nettet (pas på) kan hjælpe dig med kontrakten, og arbejdsskadeforsikringen er stort set standard og kan fås hos næsten alle forsikringsselskaber. Når det gælder Skat osv. er det i de simpleste tilfælde stort set lige ud af landevejen. Du kan få vejledning her: www.eindkomst.dk. Det er dog ikke så beskrevet så simpelt, som det kunne være. Jeg er i skrivende stund på vej med et skrift om dette. Selvfølgelig kan du også få en bogholder eller et løn-bureau til at gøre det. Se de gængse lønsystemer her: https://regnskabsguiden.dk/loensystemer/.
4. Har du råd til at starte, ikke kun mht. indkøb, men også hvis du ikke tjener så meget i starten?
a. ”Ved ikke”: Så må du lave budget, altså skrive dine udgifter ned, dels til en start, f.eks. køb af maskiner, og dels løbende, f.eks. buskort. Hvis du står for en afgørende del af indtægten i hjemmet, skal du så også skrive ned, hvor meget der forventes, at du kan indtjene. Mange glemmer dette. Sammen med udgifter skriver du selvfølgelig også, hvad du kommer til at tjene – eller din forventning til det.
b. ”Nej”: Så må du låne og/eller finde investorer. Begge skal bruge forretningsplan og budgetter, så derfor vil jeg anbefale rådgivning. Du kan dog også være så heldig, at du kender en god, ukritisk kautionist – og så er den klaret. Husk afdrag og renter i budgetterne.
5. Har du grundlæggende styr på moms og skat i forhold til at være lønmodtager, herunder at modtage honorarer?
a. ”Ved ikke”: Det er vigtigt, hvis du er vant til at være lønmodtager, at kende forskellene. Det er ikke vanskeligt. Jeg er i skrivende stund på vej med et skrift om dette.
b. ”Nej”: De vigtigste forskelle er: Som lønmodtager: Din arbejdsgiver afregner løbende med Skat. Du får 12,5% feriepenge eller ferie med løn. Du er sikret opsigelse og øvrige arbejdsmarkedsfordele. Du har måske en pension, udover ATP. I den bløde ende har du måske frynsegoder såsom betalte kurser, kantineordning, telefon, gode kolleger, fast løn osv. (For ikke at nævne fagforening og A-kasse). Som selvstændig har du det enten ikke, eller du skal betale dig fra det.
6. Vil du gerne have et moms-nummer, også kaldet CVR-nummer?
a. ”Ved ikke”: Du skal momse, hvis du sælger for over 50.000 i løbet af 12 måneder – ikke kun fra januar til december, men i det hele taget. Hvis du ikke gør, er det ikke nødvendigt, men du må gerne. Søg rådgivning.
b. ”Nej”. Hvis du kender reglerne for ikke at skulle momse, er der sådan set ikke noget galt i dette. Du kan så heller ikke få den moms tilbage, som du betaler, når du køber varer eller ydelser. Dét glemmer mange.
7. Vil du selv stå for at skrive dine regninger og holde regnskab?
a. ”Ved ikke”: Det er ikke så svært. Der er f.eks. regnskabsprogrammer, som kan være gratis i meget simple versioner, se oversigt her: www.regnskabsguiden.dk. Du logger på, indtaster mail og kode og spørger deres support om resten :-). Arh, lidt professionel hjælp skal nok også til. Jeg bogfører selv og lader så min revisor om årsregnskaberne.
b. ”Nej”: Ja, så skal du bede mig om det. Eller én af mine konkurrenter, selvfølgelig.
8. Vil du selv indtaste momsbeløb (taget direkte fra dit regnskabssystem) til Skat?
a. ”Ved ikke”: De fleste om ikke alle regnskabsprogrammer holder løbende styr på, hvad der skal momses. De har alle en oversigt over, hvad du skal indtaste. Du angiver momsen som regel 2 eller 4 gange om året, så det skulle være til at overse.
b. ”Nej”: Søg hjælp.
9. Har du råd til at få hjælp fra en revisor til at gennemgå regnskabet og lave selvangivelsen?
a. ”Ved ikke”: De fleste stiller modspørgsmålet: ”Har du råd til at lade være”? I al fald første regnskab bør udføres af en kyndig revisor. Herved får du også gennemgået dit regnskab og får sikret, at du har fået alle dine udgifter (fradrag) med. Når du ser regningen fra revisor på f.eks. 5.000 kr, kan det virke som en udgift, men det er det jo ikke, hvis der derved er sparet mere -hvilket kan være umuligt at opgøre.
b. ”Nej”: Så bør du virkelig enten have en anden god rådgiver eller have ret meget is i maven, grænsende til det dum-smarte.
Så, øh, følg drømmen, men ikke med hovedet i vandskorpen, så du ender med håret under armen og resten i postkassen. Og søg hjælp hos Skat, hvis du har spørgsmål. De er til at tale med, også hvis du er lidt ’på den’, bare du selv tager kontakt.
Er du f.eks. 14 dage bagud med momsen, kan du givet få udsættelse, når blot du beder om det. På en god dag måske endda uden gebyr, hvem ved?
*Held og lykke! *Pøj pøj! *God vind! *Knæk og bræk!
—
Dette indlæg er skrevet i 2016 og er senest udgivet på regnskabsguiden.dk 9/7 2021.
JK, 17/9 2016, 26/4 2017, 10/3 2021 og 9/7 2021